Dry needling is een vrij nieuwe behandelmethode die afkomstig is uit Canada. Deze behandelmethode wordt toegepast als behandeling of als aanvulling op de ´normale´ behandelingen die een fysiotherapeut of manueel therapeut uitvoert.

Door gebruik te maken van een speciale techniek worden spieren aangeprikt, die als reactie hierop snel en langdurig zullen ontspannen waardoor u makkelijker en met minder pijn zult kunnen bewegen. Voor deze behandeling wordt een acupunctuurnaald gebruikt. Er wordt geen vloeistof in de spier gespoten.

Dry needling versus acupunctuur
. Ondanks dat bij dry needling gebruik gemaakt wordt van acupunctuurnaalden, zijn beide behandelingen zeker niet hetzelfde. Het verschil is met name dat bij dry needling gebruik wordt gemaakt van een enkele naald, waarmee de spier korte tijd rechtstreeks wordt geprikkeld. Bij acupunctuur worden vaak meerdere naalden gebruikt, die in de oppervlakte van de huid worden gezet.

Door middel van dry needling tracht de fysiotherapeut triggerpoints te vinden en uit te doven. Triggerpoints zijn 'knopen' of een strakke band in een spier oftewel spierverkrampingen. Naast lokale pijn in een spier kunnen ze ook op andere plaatsen (‘op afstand’) in het lichaam pijn veroorzaken.

Zo'n verkramping in het spierweefsel heeft onder andere tot gevolg dat er een lokaal zuurstoftekort ontstaat waardoor deze spier stijver wordt. Dit resulteert in de aanmaak en opslag van afvalstoffen, die op hun beurt weer klachten kunnen veroorzaken. Het komt vaak voor dat de doorstroom van voedingsstoffen beperkt blijft, waardoor het triggerpoint in stand wordt gehouden.

Dry Needling

De fysiotherapeut zal tijdens zijn behandeling op zoek gaan naar triggerpoints, omdat deze vaak de oorzaak van uw klachten zijn.
De behandeling met de naaldjes is nagenoeg pijnloos. Na afloop van de behandeling kunnen de spieren wel even beurs aanvoelen. Vaak is dit slechts van korte duur.

Ontstaan Triggerpoints

•    acuut, bijvoorbeeld door een verkeerde beweging, een ongeval of een sportblessure
•    chronisch  door een langdurig verkeerde houding of beweging
•    langdurig gebrek aan beweging
•    psychologische factoren zoals stress of een depressie

Triggerpoints zijn te herkennen op basis van een aantal kenmerken. Ze zorgen vaak voor:
•    bewegingsbeperkingen in gewrichten
•    een verminderde kracht in de betreffende spieren
•    tintelingen in arm of been
•    hoofdpijn
•    duizeligheid
•    lokale pijn en stijfheid in een spier, alsmede pijn op afstand.

Voor wie is dry needling geschikt

Dry needling is geschikt voor een ieder die zich herkent in een of meerdere van bovenstaande klachten. De behandeling is gericht op het uitdoven van de triggerpoints in uw lichaam, om zo de pijn in uw lichaam te verminderen of te verhelpen. U kunt zowel bij acute als langdurige klachten van dry needling gebruik maken. In het laatste geval zal de therapeut soms meerdere spieren behandelen.

Net als voor fysiotherapie en manueel therapie heeft u voor dry needling geen verwijzing van uw huisarts nodig. U kunt direct bij ons een afspraak maken.

Wat kost dry needling

Dry needling valt binnen de zorgverzekering onder reguliere fysiotherapie en manueel therapie. Voor personen van 18 jaar en ouder is een aanvullende verzekering nodig om de behandelingen gedeeltelijk of geheel vergoed te krijgen. Voor kinderen zit fysiotherapie in de basis verzekering. Wanneer u twijfelt of de behandelingen in uw geval vergoed zullen worden, kunt u hierover contact opnemen met uw zorgverzekeraar.

Wilt u meer weten over Dry Needling? Neem dan contact met ons op.

Download hier het consent formulier